18 Nisan Perşembe

recherche

>EĞİTİM ÖĞRETİM>REHBERLİK>REHBERLİK KONULARI>

ÇOCUĞU MOTİVE ETMEK

ANNE – BABA ÇOCUĞUNU DERS ÇALIŞMAYA MOTİVE ETMEK İÇİN NELER YAPABİLİR...

EĞER ÇOCUK ÇALIŞMAYI SEVMİYORSA BUNUN NEDENİ :
Beslenme, görme, işitme, uyku, sosyal ilişkiler, ailevi sıkıntılar, çevresel koşullar, hastalık, olgunlaşma eksikliği veya zihinsel yetenek eksikliği olabilir.

NELER YAPABİLİRSİNİZ?
1-Özel yeteneklerini anlamasına, tanımasına yardım edin.
2-Başarılı kişilerin hayatını anlatın, okuyun veya tartışın.
3-Tüm gün neler yaptığınızı çocuğa anlatın. İşinizi yapabilmek için aldığınız eğitimi ve diğer yaptığınız işleri bilsin.
4-Kendisiyle zamanında ve iyi iş yapma, başkalarıyla çalışma hakkında konuşun.
5-Ondan elinden gelenin en iyisini beklediğinizi ve başaracağına inandığınızı hissettirin.
6-Evde olup bitenler çocuğun okludaki tutumunu ve yaşamını etkiler.
7-İyi ve yeterli uyumasına dikkat edin.
8-Problemlerini listelemesini sağlayın. Çözümleri için beraberce beyin fırtınası yapın. Her problemi tek tek ele alın.
9-Kendisine hedefler koymasına yardımcı olun.
10-Kendisiyle pozitif bir dille konuşmasına yardım edin. Başarılı sporcular kendilerine: “Bunu bir dahaki sefere başaracağım”derler.
11-Onu hiçbir zaman başka çocuklarla veya kendi geçmişteki halinizle karşılaştırmayın.
12-Her gün okulda neler olup bittiğini uygun bir dille sorarak öğrenin. Okula önem verdiğinizi bilsin.
13-Uzun ödev ve çalışmaların küçük bölümlere ayırarak yaptırın. İlerlemelerini kaydedin. Kendisiyle paylaşın. Ev ödevlerini kontrol edin.
14-Onu övmekten kaçınmayın.
15-Öğrenmeye büyük değer verdiğinizi gösterin. Çocuğunuz sizin hala öğrenen biri olduğunuzu görüyor/fark ediyor mu? Kitap okur musunuz? Eğitsel programları seyreder misiniz? Evde fikirleri tartışır mısınız? (ÇOCUĞUNUZA ÖRNEK OLUN)
16-Kendiniz, herhangi bir işi ele aldığınızda bitirir misiniz? Yoksa hayal kırıklığına uğradığınızda hemen vaz mı geçersiniz? Çocuğunuz da büyük ihtimalle sizin davranışınızı taklit edecektir.
17-Onunla eğitici oyunlar oynayın. Oynarken lider olmasına, yönetmesine izin verin.
18-Çocuğunuz sizden öğrenmesiyle ilgili tehdit edici olmayan bir ilgi görmeli. Ne öğrendiğiyle ilgilenin ama yermek veya zorlamak için değil.
19-Yemek zamanında neler öğrendiğiyle ilgili sohbet edebilirsiniz. Bu zamanlarda eğlenceli bir konuşma olmalı. Eğer yererseniz veya çok daha fazla çalışmalısın derseniz bu konuşmalardan kaçınacaktır. Sizin öğrendiği konuyla gerçekten ilgilendiğinizi görmek onu motive edecektir.
20-İyi iletişim Sıcak ilişki İşbirliği ve Değerlilik duygusu yaratır.
21-Onu öğrenebileceğine inandırın. Yapabileceğini bilmeli.
22-Ders çalışmanın sadece konuyu okumak veya ödev yapmak olmadığını, daha fazlasının gerektiğini söyleyin. Bildiğiniz yöntemleri paylaşın. Ama ödevini siz yapmayın.
23-Evde ailenin yaptığı yardım, çocuğun başarısını zihinsel kapasitesinden ve okulunun kalitesinden daha çok etkiler.
24-Bir çalışma programı tespit edin. Her gün aynı saatte derse oturmalı. Aksi halde ders çalışma alışkanlığını geliştiremez.
25-Günlük çalışma hedefleri oluşturmasına yardım edin. Geniş kapsamlı bir hedef değil, 3-4 küçük kapsamlı, spesifik hedefler olmalı. Böylece “Bunu da bitirdim” hissi onu motive edecektir.
26-Ezbere değil anlamaya dayalı çalışma yapmalı.
27-Her ders çalışmaya anlaması ve yapması en zor olandan başlatın.
28-Sıkıldığında devam etmeyip 10-15 dakika ara vermesine izin verin.

ÇALIŞMA METODU:

29-ARAŞTIR – OKU – ARAŞTIR basamaklarıyla çalışsın.
30-A) Önce konu içindeki ana fikirleri arasın. Bunu konu özetini okurken veya konu sorularını okurken yapabilir.
B) Sonra dikkatlice konuyu okusun.
C) Konunun bütününü dikkate alıp üzerinde düşünsün ve önemli detayları hatırlasın.
D) Konuyla ilgili Sorular sorsun.
E) Konuyu özetlesin veya ana ve ara başlıkları listelesin.
F) Hatırlanması gereken noktaların, fikirlerin altını çizsin.
G) Ders için gereken tüm materyel (kitap, sözlük, defter, kalem, cetvel, pergel, atlas vs) masanın üzerinde hazır bulunmalı.
Siz veli olarak :
1)Çocuğunuz soru soracağı zaman hazır bulunun.
2)Okul performansına göre ödül ceza vermeyi kaldırın.
31-Çocuğunuz oyun oynamayı derse sürekli tercih ediyorsa ona neyin yapılması gerektiğini söyleyin. Ama davranışında ısrar ediyorsa bırakın başarısız olsun. Bu deneyimi daha sonra onun gelecekteki oyun mu ders mi? Kararına yardım etmek için kullanın. “Dersini bitirirsen arkadaşın.... a gidebiliriz” diyebilirsiniz.
32-Çocuğunuz başarmayı istediği halde sizinle güç savaşına girdiği için çalışmayabilir. Ona zorla bir şeyi yaptıramazsınız. Ama bunun sonucuna katlanmasına izin verebilirsiniz.
“ Tabii ki senin başarılı olmanı istiyorum, ama sen eğer kötü notla mutlu olacaksan, bu konuda yapabileceğim bir şey yok” diyerek bu güç savaşından kendinizi sıyırabilirsiniz.

SONUÇ :
Çocuğunuz çalışmayı siz istediğiniz için değil, bunun değerini anladığı, bildiği için yapmalı. Aksi halde çalışma alışkanlığı kazanmış olmaz, isteği geçici olur. Davranışı içselleştirmemiş olur. Çocuğun çalışma davranışını içselleştirmesi ise siz ona hatırlatmadan kendiliğinden çalışmaya oturması, ve bunu devamlı yapmasıdır.

Bununla beraber dıştan gelen ödüllere (övgüye, yaptıklarının pozitif sonucunu duymaya) ihtiyaçları vardır. Onları cesaretlendirmekten çekinmemeliyiz.

Çocuğunuz çalışma davranışını içselleştirene kadar daha çok övgü ve cesaretlendirmeye ihtiyaç duyar. Daha sonra ise içsel ödüller işin içine girer ve iyi notlar aldıkça ve öğrenmenin zevkine vardıkça, çocuk kendiliğinden çalışmaya değer verir ve bunu yapmayı ister.

Her çocuk başarmak ister. Eğer istemiyorsa, hayatının o döneminde kafasını meşgul eden daha büyük problemleri var demektir. Bu durumda önce kendisini rahatsız eden problem bulunmalı ve çözüme kavuşturulmalıdır.

Özetle anne – babanın yapması gereken :
Kendileri örnek olmak, en az müdahale yöntemini uygulamak, doğal sonuçlarıyla karşılaşmasına izin vermek, şevkli, cesaretlendirici ve çabalarına destek olmaktır. Böylece çocuğunuz zihinsel olarak geliştikçe kendisi de başarmayı isteyecektir.

KARNE ZAMANI :

Karne zamanı genellikle kötü notlar olduğunda çocukta ve velide endişe yaratır.
Büyük Hayal kırıklıklarına uğramamalı, çocuğu ile notlarını sakince tartışabilmelidir.
Çocuğu cesaretlendirmeli, gelecek sefere daha iyi notlar beklediğini ve bunu başarabileceğini pozitif bir dille belirtmelidir.
Karnenin çocuğun gelişimini gösterdiği, notların giderek daha iyi olabileceği unutulmamalıdır.

Alin Aslan
Rehber Öğretmen