29 Mart Cuma

recherche

>EĞİTİM ÖĞRETİM>ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME>

NEDEN ÖLÇÜLER İLE İLGİLİ DEĞERLENDİRME YAPIYORUZ?

Matematik temel olarak; sayılar, cebir, ölçüler, şekiller ve cisimler , veri işleme ( istatistik ) olmak üzere beş alana ayrılır.
İnsan yaşamının birçok cephesinde yoğun bir şekilde kullanılan ölçme, iletişim kurmada hayati öneme sahiptir. Ölçme, bilimin ve çoğu mesleklerin gelişmesine önemli katkılar sağlar.
Ölçme sonuçlarını sayılarla veya kodlarla işaretleyerek gösteririz. Meselâ; boyumuzu ölçeriz, madde miktarını, kayanın sertlik derecesini, depremin şiddetini, maddenin boşlukta kapladığı yeri, altının saflık derecesini ölçeriz. Ölçtüğümüz zaman güven duyar, kendimizi rahat hissederiz. İşte, sayılanlara bakacak olursak ölçmenin öneminden ötürü ilköğretimin birinci sınıfından başlayarak ölçme konusuna programda yer verilmiştir.
Ölçmenin birçok türü vardır. Bunlar, uzunluk, alan, hacim, ağırlık, sıcaklık, değer ve zaman ölçüleridir. Bu sayılan konular ilköğretim konusudur. Ölçü konusu, sadece matematik dersini ilgilendirmez. Matematik konusudur ama Fen ve Teknoloji dersinin kuvvet ve hareket, madde, elektrik konularında kullanıldığı gibi, Sosyal Bilgiler dersinde ölçek hesaplamalarında, ülkelerarası saat farklarının hesaplanmasında da kullanılır. Ölçülerle ilgili eksik bilgi, bu derslerdeki başarımızı etkileyebilir. Örneğin,Fen ve teknoloji dersinde gidilen yolun hesaplanması isteniyorsa, sorulan soruya göre öğrencinin bu hesaplamada hem uzunluk hem de zaman ölçüsünü bilmesi gerekir. Veya; Sosyal Bilgiler dersinde öğrenci, ölçek hesaplamasında uzunluk ölçüleriyle ilgili çevirmeler yapar.
Öğrenciler her yıl ölçme konularını işler, alıştırmalar yapar ve konuyu öğrenmiş olur. Ama ne yazık ki bir problemde kullanırken unutur. Ondan istenen çevirmeye dikkat etmez ve problemi çözdüğü halde çevirmeyi önemsemez. Küçük sınıflarda bunlar genelde dikkati çekmez ama büyük sınıflara geldiği zaman ölçme ile ilgili eksikliklerden puanlar kırılır. İstenilen başarı elde edilemez. Neticede de matematik dersi ile ilgili eksiklik ortaya çıkar.
Bütün bu açıklamaların doğrultusunda biz, ölçme konusunun pekişmesi, unutulmaması, önemli olduğunun vurgulanması ve kullanımında dikkatin geliştirilmesi için belirli aralıklarla ölçme konusundaki çevirmelere ait değerlendirmeler yapacağız. Bu konuda öğrencimizin daha pratik ve dikkatli olmasına destek vereceğiz. Eksikliklerimiz varsa göreceğiz, el ele vererek tamamlayacağız, diyor sevgi ve saygılarımızı iletiyoruz.

Nesrin HEYİK
Ölçme ve Değerlendirme